Instagram

fredag, oktober 02, 2009

Utomhus

Idag var jag och Jenny ute och inventerade träd på en kyrkogård hela dagen. Först träffade vi en entusiastisk kyrkogårdschef som jättegärna ville ha informationen i gis, "för jag använder datorn hela tiden". Det är roligt som beställare som förstår den digitala världens fördelar. Om man förstår nackdelarna också förstås.

Sedan sprang vi runt och mätte träd. Höjden mättes med den fantastiska metoden ställ en tvåmeters tumstock mot trädet, backa en bit och måtta sedan. Slår aldrig fel. Som tur är spelar det nog inte jättestor roll om träden är 10, 12 eller 14 meter höga.

Det var verkligen underbart väder idag, lite kallt i början, men inte så att det var något problem. Vi hade matsäck med oss (för vi var lååååångt ute på landet) och satt i solen och njöt. Dessutom var vi förutseende nog att ta med oss fika. Inventeringstips: Ha alltid med kakor. Och vantar om du behöver hålla i en metallplatta.

3 kommentarer:

  1. Mitt bästa inventeringstips: ha alltid med blyertspenna-det går inte att skriva med bläck om det regnar och pappret blir fuktigt.

    SvaraRadera
  2. det är nåt konstigt med kommentarsfunktionen här anna. man måste redan vara inloggad på google-konto för att kunna skriva. är det min dator som krånglar eller har du gjort nån konstig inställning?

    SvaraRadera
  3. jag hade nog någon konstig inställning. har fixat det nu. tror jag...

    SvaraRadera